Skattjakt..!

Idag har jag varit överallt här i lilla Karlshamn och letat och letat. Efter vaddå för någonting frågar sig kanske den kloka. Efter en mandelkvarn är svaret! Säkert har ni sett farmor eller mormor (eller kanske till och med mamma) använda en sådan när hon maler mandel (nehe, är det vad man gör med en mandelkvarn ;-p) till biskvier, mandelmassa, marsipan eller något annat gott. Vid julen gick den varm hemma hos oss i alla fall..!

Hur som hör det till saken att min älskade pojks favoritkakor är nougatbiskiver, och till dessa behöver man just en mandelkvarn :-) därav skattjakten runt halva  stan! Det visade sig nämligen snabbt att det inte var så himla lätt att få tag i en mandelkvarn! (Vissa affärsbiträden visste inte vad jag pratade om, så de hämtade de äldsta som jobbade i affären... de i sin tur höll väl halvt på att svimma.. jag kan lätt konstatera att unga tjejer inte ska fråga efter en mandelkvarn i Karlshamn ;-p men kul var det att se reaktionerna!) Hur som så fick jag tillsist tag på en, och imorgon blir det kakbak! Så ni som känner för att komma och fika och äta kakor, ni vet var jag bor :-)

Nå om ni nu händelsevis inte skulle veta vad en mandelkvarn är för någonting så får jag väl sätta in en liten bild, så att ni slipper googla på det ;-) Min är visserligen inte fult så autentisk som den nedan, men så såg det precis ut hemma hos mormor och farmor när jag var liten!



Kaffe och kaka någon...? (Det går iofs jättebra om ni gör som jag också - skippar kaffet!)

Små spår
Från söta lilla Em

Biter mig i läppen och surar för att nu flyttade iväg åt fel håll... Hm, och surar ihop ännu mer när jag tänker på jordgubbssaften...

2008-11-18 @ 10:16:34
Besök min blogg http://delaem.blogg.se/
Från söta lilla Emma

Haha hemkokt jordgubbssaft och nougatbiskiver hade inte suttit helt fel ikväll lr..? :-p

2008-11-18 @ 15:54:48
Besök min blogg http://risingstar.blogg.se/

Skriv helst en liten kommentar!

Från vännen
Kom såklart ihåg mig!

Motsatsen till snigelpost

Var besöker jag din blogg?

Gulligt meddelande här tack!

Trackback
RSS 2.0