Miss Lyckad

Hur fick man fram den kalkylmässiga kapitalkostnaden efter skatt nu igen? Vad var skillnaden mellan det och kapitalvärde efter skatt? Var det vid vertikal eller horisontell snittning som man använde reguladetri? Vad är balanserat styrkort och intellektuellt kapital?

Ovanstående (och ungefär tusen andra saker) är sådant som snurrar i huvudet dagen före omtenta i ekonomistyrning! Och hur kan jag då vara så säker på det? Jo, för idag är det dagen innan omtentan i ekonomistyrning..! Jag är nervös! Så jag var bara tvungen att sätta mig här och skriva av mig lite nervositet. Underligt hur de kan kännas bättre efteråt, men det gör det! Det är ungefär som när man är riktigt ledsen eller arg och sätter sig och skriver i dagboken, det känns också mycket bättre och lättare efteråt.

Idag har jag då som ni kanske redan gissat pluggat, pluggat - och så har jag pluggat lite också... Det är fortfarande skitsvårt att veta hur man ska plugga och vad man ska plugga på eftersom vi ju får ha med oss litteraturen. Men klart man gör ett tappert försök. Dessutom är det här min första omtenta, och fler ska det katten inte bli! Det känns hur surt som helst att slösa bort en hel fredag, som man kunde varit ledig, på att sitta och skriva omtenta i fem timmar! Precis som förra gången kommer jag säkert att gå tre minuter innan tiden är slut...

Imorgon är det ju också den 13 februari och då fyller min älskade lillpojk 21 år! Så mycket till firande kommer det nog inte bli förrän på lördagen iofs. Kim jobbar nämligen eftermiddag så han har redan åkt till jobbet när jag kommer hem ifrån tentan :-( Dålig tajming..!

Idag är det alldeles mulet och tråkigt utanför fönstret. Solen vill inte titta fram ens för en liten sekund. Snön ligger dock vit och fin lite här och var och lyser upp, så det är inte så mörkt ändå. Det märks också att solen är framme längre och längre för varje dag som går. Idag när jag vaknade strax efter halv åtta så var den redan uppe.

Nehe, tyvärr borde (och måste) jag återgå till mina böcker, för om jag inte gör det och misslyckas även på omtentan kommer jag hela tiden att grubbla på om jag kunde ha gjort mer för att lyckas... På tal om misslyckade så delar jag gärna med mig av några fina ord på vägen om just misslyckande. Som med många bevingade och vackra ord så är ursprunget okänt...


Lärdomar av att misslyckas

Ett misslyckande betyder inte att jag är en förlorare - det betyder att jag inte har lyckats än.
Ett misslyckade betyder inte att jag ingenting har åstadkommit - det betyder att jag har lärt mig någonting.
Ett misslyckade betyder inte att jag har varit dåraktig - det betyder att jag vågade försöka.
Ett misslyckade betyder inte att jag saknar förmåga - det betyder att jag måste göra något annorlunda.
Ett misslyckade betyder inte att jag är värdelös - det betyder att jag inte är perfekt.
Ett misslyckade betyder inte att jag slösat bort mitt liv - det betyder att jag har en bra anledning att börja om.
Ett misslyckade betyder inte att jag aldrig mer kommer att lyckas - det betyder att jag får öva mer.

Små spår

Skriv helst en liten kommentar!

Från vännen
Kom såklart ihåg mig!

Motsatsen till snigelpost

Var besöker jag din blogg?

Gulligt meddelande här tack!

Trackback
RSS 2.0